A Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Székhelyintézményének Pályaválasztási Tanácsadója szervezésében valósult meg az „Életút tervezés a XXI. században – a sikeres szakmai életpálya összetevői, motivációi” című online pályaválasztási konferencia 2021. június 9-én.
Az eseményt Szakály Gerda Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója és Fodor István a Szombathelyi Tankerületi Központ tankerület igazgatója nyitotta meg.
Kamenyiczki Nóra, az Empower Consulting tanácsadó szakpszichológusa és karrier tanácsadója arról beszélt, hogy a pályaépítés az egyik legkomplexebb, folyton változó feladata az életünknek, ami mindig újabb és újabb kihívás elé állít minket. A jövőbeli pályánkat érintő döntéshelyzetekben általában nagy a nyomás, hogy a lehető legjobb megoldást válasszuk, miközben túl sok a figyelembeveendő szempont és az ismeretlen. Nem lehet teljes-körűen átlátni a kínálkozó képzési lehetőségeket vagy épp megjósolni, hogy minek lesz valóban értéke hosszútávon a munkaerőpiacon, ahol napról napra új munkakörök születnek és régiek tűnnek el. Egy mai fiatal karrierjében várhatóan folyamatosak lesznek az összetett döntéshelyzetek, ezért a legfontosabb annak a megerősítése, hogy ezeket magabiztosan kezelje. Az iskolapadban töltött időszak során kialakulhatnak a megfelelő alapok a pályaépítéshez: nem a tökéletes megoldás megtalálása a cél, hanem annak a támogatása, hogy egy fiatal minél sokrétűbb tapasztalatot szerezhessen, amin keresztül visszajelzést kaphat az erősségeiről és arról, hogy mi érdekli őt valójában. A munkaerő-piaci változásokhoz történő sikeres alkalmazkodás kulcsa valójában az önismeret, ami a folyamatos kísérletezésen és az ehhez kapcsolódó önreflexión alapszik.
Bemutatásra került a Karriertervező című önismereti napló, amely idén nyáron jelenik meg azzal a céllal, hogy a pályaépítés önismereti kérdéseihez nyújtson sorvezetőt a karrierkezdéshez és az azon történő tudatos előrehaladáshoz, de tanulságainak jelentős része hasznosan támogathatja a fiatalabb korosztályt is. A modern külsőbe csomagolt önismereti napló azokhoz szól, akik tudatosabban szeretnének foglalkozni a karrierjükkel. A pályánkon történő előrehaladás nem egyenlő a karrierépítéssel, ez utóbbi ugyanis tudatosságot és folyamatos önreflexiót igényel. A Karriertervező célja, hogy sorvezetőt adjon azokhoz az önismereti kérdésekhez, amiket időről időre érdemes végiggondolni a karrierünkkel kapcsolatban. Az interaktív önsegítő könyv hasznos lehet azok számára, akik most indulnak el a választott pályájukon, akik karrierváltáson gondolkodnak, de azok számára is hasznos gyűjtemény, akik karriertanácsadással, coachinggal foglalkoznak, mivel a gyakorlatok az egyéni tanácsadásokba, tréningekbe is átültethetők. A naplóforma megengedi, hogy az olvasó íróvá is váljon: a válaszaival kézzel foghatóvá válik, miben fejlődött, milyen sikereket ért el és milyen további irányokban érdemes gondolkodnia a jövőben.
Az inspiratív előadás után Dr. Kenderfi Miklós Máté – Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaságtudományi Intézet, Humántudományi Tanszék tanszékvezető egyetemi docense arról beszélgetett a résztvevőkkel, hogy szakmai berkekben a pályaorientációt kissé leegyszerűsítve ugyan, de egy információszerző folyamatnak tekintjük. Ennek a hazai gyakorlat szerint kiemelt célcsoportja az általános iskola felső tagozatos, valamint a középiskolás diákok. Előadásában átfogó képet nyújtott a világhálóról szerezhető, téma szempontjából releváns ismeretek hozzáférési eszközeiről. Különös aktualitást ad munkájának, hogy a pandémia következtében elmaradtak azok a különböző fórumok, alkalmak, melyek lehetőséget biztosítanának a személyes informálódásra, tapasztalatszerzésre. Mindebben az ingerszegény helyzetben nem marad más megbízható forrás, mint az internet. Ezeknek a forrásoknak a megbízhatósága sokszor megkérdőjelezhető, így az előadás során az ilyen típusú informálódás esélyeit és veszélyeit láttuk példákkal illusztrálva.
Végül Forró Tamás, kommunikációs szakértő és kutatási tanácsadó a fiatalok szemszögéből közelítette meg az életpályaépítést és annak motivációs sajátosságait a mai környezeti hatások és feltételek között. Többek között arra hívta fel a figyelmet előadásában, hogy a generációs különbségek miatt a paradigmahatárok és az érzelmi viszonyulások erős befolyással bírnak a pályaorientációban résztvevő emberekre és csoportokra. A résztvevők arról is képet kaphattak, hogy mit okoz az értékindexek alakulása a pályaorientációban, és milyen kommunikációs eszközökkel lehet hidat építeni a komolyabb eltérések között.